Bikepacking

Få en introduktion til bikepacking og tips til, hvordan du selv kommer i gang.

Introduktion til bikepacking

Vi cruiser ned ad det tekniske spor.

Fokuserede, koncentrerede, glade og lykkelige. I aften slår vi teltet op i det høje græs, ved flodens krumning, i det tidlige aftenlys. Vi koger vand til en kop varm chokolade, mens vi filtrerer vand til at drikke, fra floden. Vi tænker tilbage på dagens strabadser på cyklen. Et smukt og sjovt, men også hårdt spor, som har taget os væk fra alfarvej, derud hvor de fleste aldrig kommer. Derud hvor der er højt til loftet, og hvor man kan høre sin egen indre stemme. Vi ser frem til imorgen, hvor vi fortsætter endnu længere ud ad sporet, dybere ind i den betagende natur.

Vi laver mad over vores blus. Og vi kryber trætte og glade ind i teltet, ned i soveposen, mens det sidste lys forlader himlen. Det er tidligt, men vi sover tungt indtil solen igen får magt.

Sådan oplever vi det at bikepacke.

Bikepacking er mange ting. Det er eventyr på cykel. Det er tekniske spor. Det er overnatninger i naturen. Det er minimalistisk oppakning. Det er mødet med andre mennesker og kulturer. Det er sjov og ballade.

Igennem sine evner på cyklen, og sin lette oppakning, gør man sig i stand til at køre mere eller mindre tekniske og krævende spor. Desuden er man selvhjulpen med hensyn til forplejning og overnatning. Dvs. at man ikke har følgebiler eller depoter.

Til gengæld har man friheden til at nyde naturen og sporet i fulde drag.

Bikepacking er en sammensmeltning af mountainbiking, som foregår på en cykel, der er beregnet til at køre tekniske spor, og tourcykling, som bringer een langt ud, på eventyr. Dvs. at igennem bikepacking kører man derud hvor cyklingen er teknisk svær, enten i form af mange højdemeter, lange distancer eller teknisk krævende spor. Og gerne en kombination af det hele. Man kommer derud, hvor et almindeligt tourcykel-setup, har svært ved at tackle terrænet.

Ingen ved præcist hvor og hvordan bikepacking opstod. Der har været flere bevægelser som er startet mere eller mindre samtidigt. Og flere forskellige, vil sikkert hævde at netop de startede fænomenet.

Faktum er at meget af udstyret idag, oprindeligt er inspireret af gamle dages setup på militærets cykler. Så hvem startede hvornår? Det er svært at sige…

Hvad er bikepacking?

Man kan groft inddele bikepacking i tre kategorier:

  • Kortere ture
  • Race
  • Ekspeditioner

Grundkernen er den samme i alle tre kategorier. En kapabel cykel, og en mere eller mindre let oppakning, med det mest nødvendige, til at klare den planlagte tur.

Der er lige så mange bud på cykler og oppakninger, som der er bikepackere. Men for eksemplets skyld vil jeg prøve at sætte en cykel op i hver kategori, for at give en ide om mulighederne.

Kortere ture:

Det er denne type ture, som minder mest om almindelig mountainbiking. Det er ture som typisk indebærer 1-5 overnatninger. Man kan køre superlet, fordi man ikke behøver den store komfort, som f.eks. rent tøj og toiletartikler.

Cyklen kan f.eks. være en fatbike, hvis man skal på sand eller sne, eller ekstremt knoldet terræn. Det kan også være en mere typisk bikepackingcykel med 27,5+ hjul og dæmpet forgaffel.

For begge cykler gælder at de kan være enten stål eller titanium.

Taskerne vil typisk være en framebag, en seatbag, en frontroll. Og måske en 25L rygsæk.

Man vil have eet sæt tøj. Frysetørret mad. Et let køkken f.eks. Trangia. Sovegrej og letvægtstelt eller tarp.

Alt ialt vil man sigte efter en cykel som vejer samlet maks 20kg tør. Resten i rygsækken, men maks 5 kg.

Race:

Det giver sig selv, at når man kører løb, vil man køre hurtigst muligt, og dermed også lettest muligt.

Afhængigt af løbets type og terræn, kan cyklen f.eks. være en cross-cykel med en smule bredere dæk, dropbars og clickpedaler.

Rammen kan være carbon eller aluminium, hvis man tør. Stål eller titanium vil altid være min anbefaling.

Taskerne kan være en halv framebag, så drikkeflaskerne kan sidde i rammen. En seatbag. Og et harness med frontroll.

Afhængigt af løbets længde, vil man igen tilstræbe kun eet sæt tøj. Og gerne lycra, med alle de fordele det har.

Man vil forsøge at planlægge indkøbssteder på ruten, så man hele tiden har letoptagelig, præproduceret mad med sig. Og så vil man typisk spise et godt måltid, der hvor man handler.

Man vil så vidt muligt droppe et telt, men blot have sovepose og madras, og så finde ly hvor det er muligt.

Det handler om at skære alt unødigt væk. Hvis man kan komme ned på 17-18 kg tør totalvægt, er det godt.

Ekspedition:

Her er der tale om de lange bikepackingruter, som strækker sig mere end 1.000 km. Eller der er tale om en rejse, hvor man selv finder spor, eller kombinerer kendte spor. Det er typisk også rejser i lande, hvor man ved at vejene er elendige, af grus, fyldt med huller osv.

Cyklen er en 29+ uden dæmpning, som pga den store diameter på hjulet, ruller godt over forhindringer. Ligesom den store volumen luft i dækkene, er rigelig støddæmpning. Cyklen er en stålramme, som har gode køreegenskaber, og som kan svejses stort set alle steder i verden, skulle uheldet være ude.

Taskerne kan der være mange forskellige bud på. Men man har typisk brug for lidt mere plads. Så enten vil man sætte bagagebærer bagpå, eller foran. Her vil man kunne have enten en lille rygsæk med flad ryg liggende, eller en opretstående taske. Man kan have plads til micro panniers, eller drybags, på siden af bagagebæreren. Ligesom man på forgaflen kan montere drybags. Der vil stadig være framebag og frontroll. Og sikkert også alle de små tasker man kan få plads til, alle ledige steder på rammen.

Man vil sandsynligvis lave en del mad selv, derfor har man en multifuel brænder med. Man har brug for 2 eller 3 sæt basislag tøj. Dvs undertøj, t-shirts og strømper. Men kun eet sæt af hvert yderlag. Man kommer sikkert igennem flere sæsoner, og får dermed brug for lidt mere varmt tøj. Og man har brug for lidt toiletartikler til at soignere sig.

Man vil tilstræbe at indkøbe så lidt mad ad gangen som muligt, men ofte cykler man flere dage uden indkøbsmuligheder, så man skal have et fleksibelt setup, så man kan have både meget og lidt mad.

Man skal gerne kunne lande på en tør totalvægt omkring 35 kg.

Kom i gang selv

Der er meget lækkert udstyr, og mange lækre cykler, man kan bruge alle sine penge på. Men der er også genveje til at gøre det hele meget billigere.

Det bedste råd vi kan give:

Brug så vidt muligt det, du har i forvejen. Køb kun det som du ved, at du absolut har brug for. Og når du køber noget, så invester een gang for alle i det bedste, du kan tænke dig, så du har godt udstyr i mange år frem.

Hvis du allerede har en mountainbike, så brug den på de første par ture. Enhver mountainbike kan bruges til bikepacking.

Hvis du ikke har een, og ikke er klar til at investere stort i drømmecyklen endnu, så find en brugt hardtail, i god stand, til en fornuftig pris.

Man kan komme langt med lidt opfindsomhed, når det gælder tasker på cyklen.

Start med at strappe en drybag fast på styret. Du kan også strappe en drybag under sadlen, som seatbag. I stedet for framebag, kan du komme langt med at bruge flaskeholderne, og så strappe telt/ drybag under overrøret på cyklen.

Man kan købe cages til at sætte på forgaflen billigt, og i disse kan du have drybags siddende.

Hvis du har mulighed for bagagebærer, er det også en nem og billig måde at have en taske eller drybag med. Men undgå for alt i verden panniers, da de ikke kan holde til kørsel i groft terræn, og de vil gøre din cykel alt for bagtung og uhåndterbar.

Der er på mange cykler også plads til at tape den ekstra slange og evt. dæk, fast under skrårøret på cyklen. Det giver mere plads i taskerne, og holder vægten tæt på center.

I det hele taget, gælder det om at fordele vægten ligeligt på cyklen, i forhold til for og bag. Og det gælder i høj grad om at få tunge ting, lavt ned i center. Altså ved kranken.   Og sidst men ikke mindst, så må cyklen ikke blive for bred. Man skal stadig kunne køre snævre steder.

På denne måde har du de bedste muligheder for at håndtere cyklen forholdsvis frit på de tekniske spor.

Start gerne ud med at køre et par kortere ture, på en overnatning eller to, hvor du får prøvet udstyret af, og kan rette det til efterfølgende.

Vores udstyr

Vores pakkeliste er ikke et udtryk for verdens fedeste udstyr hele vejen igennem. Men den er udtryk for en god blanding af, hvad vi havde råd til, gammelt udstyr, hjemmelavede ting og sager. Og lidt tilkøb undervejs.

Vores pakkeliste er lagt an på, at kunne klare os i al slags vejr, i de tre sæsoner vi rejser i. På at lave en del mad selv. Og på kun at have de mest nødvendige ting med.

Fælles udstyr:

Værksted:

  • Mini leatherman
  • Olie
  • 2 plastic dækjern
  • Egernøgle
  • Pumpe
  • Multitool m kædesamler
  • Ekstra umbraconøgler
  • Stofklud
  • Fedt

Reservedele:

  • Samleled til kæde
  • 4 sæt bremseklodser til hver
  • 8 Eger
  • Lappegrejer
  • Smergellærred til dæk reperation
  • 2 Geardrop
  • 2 slanger
  • 1 dæk
  • Gaffa. Rullet på pumpen
  • Strips. 10 mellem. 10 store. 10 små

Køkken:

  • 1 MSR multifuel whisperlite
  • Vindskærm
  • Tallerken dyb og flad. Samles som dåse.
  • Ske og gaffel
  • Drikkekop
  • Skuresvamp
  • Gryde og pande
  • Tændstål

Elektronik:

  • Kamera + ekstra batteri
  • USB oplader til kamera batteri
  • 5 stiks USB oplader til al elektronik
  • Overførselskabel fra kamera til iPad
  • Foto treben
  • Adaptorer til landene
  • 2 baglygter
  • Førstehjælpskasse:
  • Vabelplaster
  • Plaster
  • Bandage
  • Sårrens
  • Solcreme
  • Blockerstick til læberne
  • Myggespray
  • Imodium
  • Panodil
  • Antihistaminer

Telt:

  • MSR Hubba Hubba NX
  • Rep. kit til teltstænger

Diverse:

  • Vandfilter. Sawyer mini
  • Lifestraw (reserve)
  • Micropur
  • Lidt vaskepulver
  • Sæbe. Lille beholder med skruelåg
  • 4 Ekstra remme med solide spænder
  • Tear aid til rep af telt og luftmadrasser
  • 1 nålesæt med store nåle
  • Almindelig nål og tråd
  • Cykellås
  • Wire. Ca 1 meter

Kenneths udstyr

 

Elektronik:

  • iPad mini + vandtæt pose
  • Telefon + vandtæt pose
  • Batteribank + drybag
  • Kabler
  • Pandelampe
  • hovedtelefoner in ear
  • Speedometer

Tøj:

  • 3 T-shirts. Merino uld.
  • 3 Boksershorts. merinould
  • 1 fleece med høj hals
  • 1 langærmet merino
  • 1 dun/ fiber jakke.
  • 1 goretex skaljakke
  • 1 Trekkingbuks
  • 1 lange skiunderbukser
  • 1 regnbuks ( Endura MT 5000 )
  • 3 par almindelig længde strømper ( Merino )
  • 1 par varme hjemmestrikkede sokker
  • 1 lang handske goretex
  • 1 uldhandske korte fingre
  • 2 bibs. Cykelshorts med pude
  • 1 shorts. Ultra lette og hurtigtørrende. Cykelbuks.
  • 1 skoovertræk. Endura
  • 1 Buff halsklud
  • 1 hue
  • 1 kasket
  • 1 par sko

Toiletartikler:

  • Linser. engangs. Til 6mdr.
  • Shampoo
  • Tandbørste
  • Tandpasta
  • Negleklipper
  • Deostick
  • Tandtråd
  • Barberskraber
  • kam/ saks til skæg
  • Pincet
  • Hårvoks

 

Diverse:

  • 1 Solbrille
  • Letvægtshåndklæde
  • lommekniv

Dokumenter:

  • 2 creditcards. Plus kode. Tag billede. Upload til dropbox
  • Pas. tag billede. Upload til dropbox
  • Vaccinationsbevis. Upload til dropbox
  • Rejseforsikring – forsikringsbrev. Tag billede
  • Flybilletter. Tag billede. Upload til dropbox

Cykel:

  • Let cyklehjelm
  • Aerobar
  • 3 Salsa Anything cages
  • 2 Salsa anythingbags
  • Rack bagpå. Hjemmelavet
  • 2 panniers. Hjemmelavede
  • 1 rygsæk ( Black Diamond 22l )
  • 1 Harness. Revelate
  • 1 salty roll. Revelate
  • 1 Front pocket. Revelate
  • 2 Feedbags. Revelate
  • 1 gastank. Revelate
  • 1 jerrycan. Revelate
  • 1 framebag. Revelate
  • 1 alm 70 cl cykel- vandflaske med drikketud
  • 2 Nalgene flasker 1l

Sovegrej:

  • Hovedpude. Oppustelig letvægt
  • Sovepose. Comforttemp. 0grader
  • Liggeunderlag. Thermarest oppustelig med isolering.
  • Lagenpose

Maries udstyr

Elektronik:

  • iPad mini
  • Telefon + vandtæt pose
  • Batteribank + drybag
  • Kabler
  • Pandelampe
  • Hovedtelefoner in ear
  • Speedometer

Tøj:

  • 2 T-shirts merino
  • 1 top merino
  • 2 Trusser merino, 2 trusser alm.
  • 1 fleece med hætte
  • 1 langærmet tynd merino
  • 1 dun/ fiber jakke.
  • 1 goretex skaljakke
  • 2 sports BH’er
  • 1 alm. BH
  • 1 lange bukser (ikke varme og hurtigttørrende)
  • 1 lange skiunderbukser
  • 1 regnbuks ( Endura MT 5000 )
  • 2 par almindelig længde strømper ( Merino )
  • 1 kort strømpe
  • 1 par varme hjemmestrikkede sokker
  • 1 lang handske goretex
  • 1 uldhandske korte fingre
  • 1 cykelhandsker lange
  • 1 bibs merino.
  • 1 bibs alm.
  • 1 shorts. Ultra lette og hurtigtørrende.
  • 1 skoovertræk. Endura
  • 1 Buff halsklud
  • 1 hue
  • 1 kasket
  • 1 par sko
  • 1 sandaler (købt undervejs, da det blev varmt)

Toiletartikler:

  • Linser. 14 dages
  • Shampoo
  • Sæbe
  • Tandbørste
  • Tandpasta
  • Negleklipper
  • Pincet
  • Deostick
  • Tandtråd
  • Barberskraber
  • Øjencreme / ansigtscreme
  • Moroccanoil
  • Børste

Diverse:

  • 1 Solbrille
  • Letvægtshåndklæde
  • Lommekniv
  • Drybags til diverse

Dokumenter:

  • 2 creditcards. Plus kode. Tag billede. Upload til dropbox
  • Vaccinationsbevis. Upload til dropbox
  • Rejseforsikring – forsikringsbevis
  • Pas. tag billede. Upload til dropbox
  • Flybilletter. Tag billede. Upload til dropbox

Cykel:

  • Cykelhjelm
  • 3 Salsa Anything cages
  • 2 Salsa anythingbags
  • Rack bagpå. Hjemmelave
  • 2 micro panniers. Hjemmelavede
  • 1 rygsæk ( Osprey Talon 33 L)
  • 1 Harness. Revelate
  • 1 salty roll. Revelate
  • 1 Front pocket. Revelate
  • 2 Feedbags. Revelate
  • 1 gastank. Revelate
  • 1 jerrycan. Revelate
  • 1 framebag. Revelate
  • 1 alm 70 cl cykel- vandflaske med drikketud
  • 1 Nalgene flaske 1 L.
  • 1 Laken aluminium 1 L

Sovegrej:

  • Hovedpude. Oppustelig letvægt
  • Sovepose. Comforttemp. 0grader
  • Liggeunderlag. Thermarest oppustelig med isolering.
  • Lagenpose

Vores cykler

Cyklerne er omhyggeligt valgt til netop denne type tur. Når det så er sagt, så er der een ting vi gerne ville justere. Cyklerne er bygget som mountainbikes, og derfor uden mounts, som vi nu i høj grad savner, på vores bikepacking.

Cyklerne er håndbyggede stålrammer, fra Ari cycles, opbyggede af Ben Ben cykler i København.

Ari og Ben er brødre og har et fantastisk samarbejde om at bygge cykler op. Ari laver rammerne, og Ben bygger cyklen færdig og udvælger de komponenter der skal på.

Vi synes cyklerne er super smukke, og elsker det håndbyggede design som brødrene Ben og Ari står for.

Bikepacking.com har lavet en artikel om vores cykler, og vores tur. Læs den her.

Vores cykler er 29+

Geometrien er som en sjov XC cykel med korte chainstays.

De er bygget op med Surly Rabbit Hole fælge som er virkeligt stærke.

Vi kører med slanger i dækkene, frem for tubeless.

Flatbars for bedre kontrol i teknisk terræn

Kort frempind

Hydrauliske skivebremser

1x11 speed SRAM GX gear. Med 10-42 cassette og 26T chainring

Sadlen er et helt kapitel for sig. Men kort sagt, så kører Marie med Brooks Cambium 15, og Kenneth kører med en Swift 135mm.

Vi har prøvet mange forskellige setups, men det er for langt at forklare fordele og ulemper her.

Skriv til os, hvis du er interesseret. 

 

Ruter vi har kørt

 

Klassiske ruter:

Desuden har vi selv planlagt og kørt et utal af kortere og længere ruter undervejs

 

Vores refleksioner

På alle rejser, vil man blive klogere hen ad vejen. Og først når man er fremme ved afslutningen, ved man alt, om hvordan turen præcist skulle have været, hvilket udstyr der havde været bedre osv.

Således er vi også blevet meget klogere på denne tur. Nogle ting har vi kunnet rette til undervejs. Nogle ting må vi gemme til næste tur.

Men herunder vil vi dele nogle af de tanker som vi har gjort os indtil nu.

Vi har sat os imellem to stole.

Vi vil for meget, på for kort tid. Vi vil både køre tekniske spor, og køre hele vejen til Alaska. På under to år. Det går så småt op for os, at det er tæt på umuligt at nå det hele. Omvendt, om vi så havde 10 år, så ville vi stadig gå glip af noget. Men vi har måttet kigge alvorligt på at justere vores ruteplan, for at få det til at gå op. Og for at have tid til at køre de tekniske spor.

Jones bar.

Der er ikke nogen tvivl om, at en flatbar er bedste bud på at håndtere cyklen på tekniske spor. Men på en rejse som vores, hvor procentdelen af teknisk kørsel immervæk er mindre end den lige landevej, så ville et styr ala en Jones bar, med meget backsweep, være noget mere skånsom for kroppen.

Mounts.

Som tidligere nævnt, så mangler vi i høj grad mounts på cyklerne, til montering af cages og tasker. Vi løser det med at tape cages fast med elektrikertape, som er holdbart og fleksibelt. Men det slår ikke et rigtigt mount.

Seatbag vs bagagebærer.

Vi har gjort en del overvejelser om at kunne smide noget vægt, ved at skifte bagagebæreren ud med en seatbag. Men har alligevel valgt at lade være, fordi bagagebæreren giver os meget større frihed og mulighed for at kunne bære ekstra vand og mad. Og nu kan vi tage rygsækkene på ryggen, når det bliver teknisk. Men vi arbejder på at designe en endnu lettere bagagebærer, så der kan spares lidt vægt. Et andet issue som man skal tænke igennem, er at passe på ikke at pakke sine ting for hårdt og kompliceret, når man skal have adgang til det hver dag. Irritationen ved at skulle have det nederste i tasken, kan blive stor, hvis man gør det hver dag.

Vægt vs komfort.

Det er et konstant fokuspunkt for os. Det gælder tøjet, hvor lidt kan vi nøjes med, uden at fryse for meget. Det samme med soveposen. Det handler også om at have nok sæt tøj til, at kunne have noget på kroppen, mens man vasker det beskidte. Alle luksusting som f.eks. en lille taburet til at sidde på i lejren, en lampe i teltet, en rigtig bog, en coffeemaker, et ekstra par sko osv osv, har vi valgt fra for længe siden.

Giv lyd

Vi deler gerne ud af vores viden ved at svare på spørgsmål til rejsen, bikepacking generelt eller andet.

Ligesom vi sætter stor pris på at blive inspireret af andre

– så skriv til os på: 
bikepackers.dk@gmail.com